Bezoek innovatieve school -Hybride Leeromgeving

In het kader van leerarrangement 4 van mijn masterstudie Leren en Innoveren, was de opdracht om een bezoek te brengen aan een innovatieve school. (Onderwijs)innovatie staat immers centraal bij deze master.

Mijn eerste keus was een bezoek aan de DIS oftwel de Dutch Innovation School. De DIS is geen reguliere school, maar een school waarin het draait om het unieke talent van de individu. Tijdens het twee-jarig traject op deze school werkt de lerende aan het ontdekken van zijn/haar talent, wordt er gewerkt aan het zelfvertrouwen, leert men ondernemen en innoveren. Op deze school is de lerende architect van zijn eigen leerproces. Mij sprak dit concept heel erg aan omdat deze school verder gaat, daar waar het regulier onderwijs tegen grenzen aanloopt. Helaas kon de DIS het bezoek niet door laten gaan. Jammer, maar er waren alternatieven voor handen.

Tweede keus, maar niet minderwaardig was voor mij de Middelbare Horeca School van het Koning Willem I College in Den Bosch. Mijn interesse was getriggerd door het concept ‘hybride leeromgeving’. Ook zag ik de kans om weer eens een ROC binnen te stappen, daar waar ‘onze’ studenten (van de PTH) als leraar terecht komen. Bijzonder gastvrij werden we ontvangen op het Koning Willem I College waarna we werden begeleid naar een vergaderzaal waar directeur Marc Raaijmakers vol enthousiasme ons (een groepje van 5 MLI-ers) ons welkom heette en zijn verhaal over de hybride leeromgeving begon te vertellen.

Hybride leeromgevingen zijn ontwikkeld als antwoord op veranderende vragen uit de maatschappij, de politiek en het bedrijfsleven. In de huidige kenniseconomie is er een grote behoefte aan competente beroepsbeoefenaren die zich door middel van een leven lang leren blijven ontwikkelen én zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat er een kloof is tussen wat geleerd wordt in de school en wat er van beroepsbeoefenaren wordt gevraagd op de arbeidsmarkt. Een van de oplossingen is een betere samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven, en die komt nergens zo prominent tot uiting als in hybride leeromgevingen: een verweving van schools leren en werkplekleren in één leeromgeving. In hybride leeromgevingen leren en werken studenten onder begeleiding in een authentiek werkproces.’

Een mooie samenvatting van het verhaal is gegoten in een mooie video. Zie hieronder de video explaminatie hybride leeromgeving:

 

Het implementeren van een dergelijk model vergt een verandering in de organisatie en een verandering van cultuur. Gaaf om te horen hoe goed dit gelukt is op deze school. Leuk om delen van het verhaal van Marc terug te zien (en te horen van studenten en docenten) tijdens de rondleiding die we kregen. Een rondleiding die we kregen van een leraar in opleiding van de school (een PTH-student! wat leuk!). En wat fascinerend om een docent te horen die tijdens de rondleiding les aan het geven was en tussendoor ons vertelde over zijn passie en hoe hij het onderwijs up-to-date en uitdagend houdt. de bevlogenheid spatte er van af. Zoals het hoort. Ik wordt daar blij van!

Het onderwijs inrichten met een hybride leeromgeving zoals het Koning Willem I College behoort tot een pilot, waar deze school er 1 van is. Ze doen het echter zo goed en de prestaties zijn zo goed dat deze school een voorbeeld vormt voor andere scholen.

IMG_0695
Bevlogen docent verteld over zijn vak, aanpak en ervaring met de hybride leeromgeving.

 

We sloten het bezoek af door lekker te lunchen in het restaurant wat voor de studenten een praktijklokaal is. De lunch was bereid door de studenten en geserveerd door de studenten. Het serveren gebeurde door een jongeman met groene stropdas, een eerste jaars zo wist ik. Een blauwe stropdas (tweedejaars) gaf hem leiding. De docent liep onbezorgd vrolijk rond en in de keuken ploeterde de kookmutsen, witte koksbuis-knopen en zwarte koksbuis-knopen. Slim, die kenmerken in de kledij van de studenten!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s