Kinderen leren programmeren met Charlie

2014-10-14 23.39.25De wereld raakt steeds meer ‘gedigitaliseerd’. Een wereld met devices, honderden (functionele) apps, virtuele werelden en robots. In deze wereld heb je toekomst als je digitaal vaardig en creatief bent. Daarbij heeft het bedrijfsleven een te kort aan goede ICT-ers. De vraag naar technici en in het bijzonder programmeurs is hoog en neemt alleen maar toe. In het onderwijs is nog te weinig aandacht voor deze digitale wereld. Digitale talenten worden hierdoor niet of nauwelijks ontdekt terwijl zij in de huidige samenleving van onschatbare waarde zijn. Aandacht om kinderen op een spelenderwijs te leren programmeren en hier nieuwsgierig voor te maken is dan ook belangrijk.

De aandacht voor ‘programmeren’ bij jonge kinderen komt echter wel van de grond. Zo leren kinderen in Zweden al programmeren en is het in Engeland zelfs een verplicht onderdeel.

Het hoeft niet te zijn om van kinderen allemaal programmeurs te maken. Maar programmeren biedt meer. Het zorgt om met structuur te werken en leidt tot creativiteit. Daarnaast wordt ‘logisch nadenken’ gestimuleerd.

vjz839cm-1406685686In Nederland is nog te weinig aandacht voor ‘leren programmeren’. Om toch gehoor te geven aan scholen of (ICT)clubs wordt Nao-robot Charlie ingezet. Charlie is een humanoide robot die relatief eenvoudig is te programmeren middels een visual-based programmeersoftware. Deze software bestaat uit voorgeprogrammeerde blokjes. Elk blokje is een actie zoals bijvoorbeeld ‘zitten’. Verschillende blokken kunnen serieel en/of parallel aan elkaar worden verbonden waarbij de robot precies in die volgorde de acties uitvoert. Voor gevorderde kinderen is programmeren in programmeertaal ‘Python’ mogelijk. Deze taal is ‘het echte werk’, dit is echt coderen. Het leuke aan de Nao-robot is, dat hij veel mogelijkheden heeft. De robot kan lopen, spreken, zien en zelfs ‘voelen’. De robot heeft 25 vrijheidsgraden waardoor hij bijna menselijk kan bewegen. Deze robot als interface spreekt dan ook heel erg aan.

Het programmeren levert inzicht op in de ‘achterkant’ van apparaten. Motoren, sensoren, printplaten, chips, camera’s, microfoon’s, luidsprekers zijn voorbeelden van technische hardware die met software worden aangestuurd en bediend.

Onderwijs 2032Leren programmeren past volledig in het kader van ‘Onderwijs 2032’. Dit is een initiatief van de overheid en is bedoeld om kritisch naar het onderwijs te kijken. De centrale vraag bij dit initiatief is hoe we kinderen en jongeren kunnen voorbereiden op de toekomst. Een kind dat in 2014 voor het eerst naar school gaat, soliciteerd rond 2032 naar een eerste baan. Over de rol van de leraar en de inhoud van het curriculum wordt nagedacht. Het leren programmeren past daarom perfect in dit initiatief.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s