BOM -een energieke explosie-

Bom-700px29 November 2014… opwarmend in het voormalig transformatorhuisje wat het oude Phillips-terrein ‘Strijp-S’ lange tijd heeft voorzien van energie. Nu het Ketelhuisje genaamd, met een restaurant en een evenementzaaltje. Samen met een vriendin en vele andere warmde we ons op aan een kop koffie en namen we plaats voor de opening voor Blow Our Minds (BOM). Een initiatief van Rudy van Beurden. Hij runt zijn bedrijfje GAAF en heeft samen met een enthousiast team BOM opgezet. De visie van Rudy’s bedrijfje vormde het doel van BOM -Nederland ‘positiveren’. Iedereen is dan ook welkom op BOM. Voor het bedrag van een avondje uit kan jong en oud, hoog en laag opgeleiden, genieten van een dag bomvol energie, workshops en inspirerende ontmoetingen met het team en bezoekers. Mensen die om wat voor reden dan ook wat extra energie of een frisse wind in zijn/haar bovenkamer kan gebruiken komen naar BOM. Iedereen heeft wel eens te maken met onzekerheid, keuzestress of gebrek aan energie. Het BOM-team helpt mensen in de persoonlijke ontwikkeling van de individu of kan bijdragen aan een boost of netwerk dat je net nog even nodig hebt om een eigen onderneming te starten.

Tijdens de opening van deze toffe dag werd ik verrast met een screenshot in de gebruikte PowerPoint presentatie. ‘Rick Vermulst: het onderwijs positiveren‘ stond er, met daaronder het interviewtje wat onlangs is verschenen op de interne portal-pagina van Fontys. Leuk dat dit werd gebruikt, want dat is precies waarom ik op het BOM-evenement was. Ik kan een energieboost goed gebruiken voor mezelf, maar vooral om mijn mogelijke onderneming te starten waarbij ik Rudy’s visie deel. Ik onderscheid me echter daarin, door me te richten op het onderwijs. Eigenlijk een verlengstuk van GAAF dus.

2014-11-30 20.13.04Deze dag heeft me veel gebracht, waarbij ik echter in het begin van de dag werd geconfronteerd met ‘keuzestress’. Want, welke workshop moet ik nu kiezen? Van het hele aanbod mag je er maar twee kiezen. Uiteindelijk heb ik deze stress overwonnen en is mijn keuze komen te vallen op de workshop ‘Jump’ en ‘(H)erken je talent’. Bij Jump gingen we in een groepje -aan de hand van 7 stappen- onze ambitie en doelstellingen formuleren en bij (H)erken je talent op zoek naar je talent, je valkuilen en uitdagingen. Wat het zo leuk en inspirerend maakt is, dat je het me elkaar doet. Je hoeft het niet alleen te doen. Heerlijk!

Wat ook heerlijk was, was de energie die vrij kwam tijdens de lekkere gezonde lunch, de algemene programma-onderdelen of het geven van een staande ovatie. En wat is het heerlijk om complimentjes ontvangen (er werden complimentenkaartjes uitgedeeld) of een compliment weg te geven. Ik ben met deze dag zelf geholpen, maar vindt het nog mooier om te zien hoe andere mensen zijn geholpen en de glimlach op ieders gezicht.

2014-11-29 15.28.42-1Het was een energieke, maar ook vermoeiende dag met vele leuke verschillende actieve werkvormen. Lekker genetwerkt en zelfs mensen kunnen helpen. Samen met mijn vriendin Loes hebben we na afloop van deze dag de energie nog even vast weten te houden. Onder het genot van een lekker Coronaatje en een burger zijn Loes en ik gaan brainstormen over een mogelijke onderneming. Gezien Loes uit de gezondheidszorg komt wordt de focus breder dan enkel onderwijs. We denken ook na over zorg-teams. Vanuit het onderwijs ligt de meerwaarde na het positiveren bij de leeropbrengsten van de leerling/student en diens gemoedstoestand. Maar ook de gemoedstoestand van de leraar, het werkgenot en het voorkomen van een burn-out. Een gezonde onderwijsinstelling begint bij de docent (en student) en naast het buitenkantje ook het binnenkantje van deze mensen. Aan dat binnenkantje wordt vanuit de mogelijke onderneming aandacht geschonken, zowel individueel als teams. Het begint mij al flink te kriebelen….. het liefst ga ik er morgen al mee aan de slag!

2014-11-29 22.01.122014-11-29 18.51.44

Geef een reactie

