Rick Vermulst: ‘Het onderwijs positiveren’ (Fontys portal-bericht)

Positiviteit…. dat is de vierde kreet die ik naast onderwijs, innovatie en techniek wil toevoegen. Deze kreten kenmerken mij en probeer ik bij elkaar te brengen. Vanwege projecten die ik doe met onderwijsrobot Charlie -waar onderwijs, innovatie en techniek zijn samengebracht- en vanwege een tweet met daarin niet ‘Denk Groter’ (Fontys slogan) maar ‘Doe Groter’ ben ik benaderd voor een kort interviewtje door Fontys.

Het artikeltje dat op basis van dat interviewtje is geschreven staat met de titel “Rick Vermulst: ‘Het onderwijs positiveren’ ” op de portal van Fontys. Klik hier om naar het artikeltje te gaan.

Omdat het artikeltje alleen toegankelijk is voor de Fontys-gemeenschap, deel ik graag voor de mensen die niet tot deze gemeenschap behoren hier -op mijn blog-  het artikeltje:

 

cropped-0248.jpgWe kennen hem van robot Charlie. Hij studeerde bij Fontys en is daarna bij Fontys gaan werken. Een collega die actief is op verschillende terreinen. Tijd voor een nadere kennismaking met Rick Vermulst.

Stel jezelf eens voor?

‘Mijn naam is Rick Vermulst, een enthousiaste medewerker van Fontys van ruim 25 lentes jong. Ik ben een ‘bewuste positieveling’ met een hart voor het onderwijs. Deze positieve leefstijl maakt me een echte ‘doener’. Ik werk dan ook graag voor Fontys, volg met plezier en veel uitdaging nog een masterstudie, vind het belangrijk fit te blijven door te sporten en besteed graag aandacht aan vrienden en familie. Mijn eigen hond heb ik helaas eerder dit jaar moeten verliezen, maar ik ben een echte hondenman.’

 

Waar werk je en wat doe je?

‘Sinds juni 2013 werk ik bij het Fontys Educatief Centrum (FEC) waarbij ik veel doe voor de technische lerarenopleiding van Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH). Ik werk daar als docent en consultant. Mijn masterstudie ‘Leren en Innoveren’ draagt direct bij aan mijn werk, waarbij ik (innovatief) onderwijs ontwikkel, uitvoer en studenten of cursisten begeleid in hun leerproces. Onderwijs, innovatie en techniek zijn drie kreten die bij mij passen, die ik bij elkaar probeer te brengen. Een mooi en bekender voorbeeld daarvan zijn bijvoorbeeld de projecten met onderwijsrobot Charlie.’

 

Je werd een half jaar geleden genomineerd voor de Denk Groter Prijs met robotproject Charlie. Hoe is het nu met jou? En met Charlie?

‘Toen ik mee deed met de Denk Groter Prijs was de aandacht groot voor deze robot met zelfs een uitzending op het RTL-nieuws, maar tegelijkertijd stond ik nog aan de vooravond van een pioniersfase. Momenteel is er een vak en een project robotica vast opgenomen in het curriculum van de PTH. Deze leerarrangementen heb ik ontwikkeld en ik voer ze ook uit. De eerste resultaten zijn positief met een publicatie in de Vector (nummer 25) als gevolg. De projecten met de robot lopen inmiddels door waarbij de focus ligt op zijn rol als ‘robocoach’ in het onderwijs.’

 

Je bent IMR-lid. Hoe belangrijk is meedenken en meebeslissen voor jou? ‘Doe Groter’?

‘Voordat ik begon te werken bij Fontys, studeerde ik aan de PTH. Vanaf het eerste uur zat ik in de IMR als voorzitter van de studentengeleding. Ik vind het belangrijk mee te kunnen praten, denken en het reilen en zeilen van een instituut te volgen. Sinds september ben ik lid van de medezeggenschapsraad van Fontys Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek. Als IMR-lid vertegenwoordig je de achterban. Geen onbelangrijke rol. Ik probeer mee te denken over het beleid en bepaalde keuzes. Het belang van het instituut, het personeel en de studenten zijn drie parameters die daarbij essentieel zijn. Omdat ik nu de rol van medewerker heb in de IMR vond ik het belangrijk om een opfrismomentje te benutten: de Dag van de Medezeggenschap. Tijdens de intervisie ‘Bouwen aan nieuwe medezeggenschap’ kwam mijn motto ‘Doe Groter’ naar voren. Je ziet een grote vergadercultuur bij Fontys. Iedereen heeft een mening en bedenkt scenario’s waar we uren over praten. Schieten we daar iets mee op? Wordt het onderwijs daar beter van? Ik denk van niet. Natuurlijk moeten we goed nadenken alvorens we keuzes en beslissingen maken, maar we moeten vooral doen! Hierbij moeten we even kunnen dromen en out of the box denken. Actie is reactie!’

 

Wat betekent ‘Denk Groter’ voor jou persoonlijk? Wat is je volgende uitdaging?

Denk Groter is ondanks mijn ‘Doe Groter’ geen verkeerde slogan. Momenteel volg ik een masteropleiding die voor mij nieuwe deuren heeft geopend en me nieuwe inzichten oplevert. Ik wil in de toekomst een vierde kreet toevoegen aan het lijstje innovatie, techniek en onderwijs. Deze vierde kreet zal worden ‘positiviteit’. Als docenten en studenten kunnen leren in een ‘flow’ die bijna eindeloos is, dan stijgen de leerprestaties op een natuurlijke wijze. ‘Doe het werk wat je leuk vindt en je hoeft nooit meer te werken’ is een (aangepaste) spreuk gebaseerd op de Chinese filosoof Confucius en maakt werken geen werk meer, maar een bezigheid die men leuk vindt en waar men een financiële beloning voor krijgt. Mijn missie: het onderwijs positiveren!

 

 

 

Geef een reactie

