De Nao-conferentie

1682189333‘Great fires of Londen!’ Een welbekende uitspraak van fireman Sam. Deze brandweerman is een cartoon afkomstig uit Londen. Inmiddels is deze ‘held van de buurt’ ook in het Nederlands te zien op tv en dvd. Ik ken deze super brandweerman sinds de geboorte van mijn neefje….. Sam. Na de geboorte van mijn neefje gaf ik hem een pratende knuffel van brandweerman Sam en heb daardoor vele malen de paniekerige en verbaasde zin gehoord “Greats Fires Of Londen!”. Als ik aan Londen denk, komt steeds weer dit zinnetje van brandweerman Sam naar boven. Al helemaal toen ik vanuit mijn werk naar Londen mocht. Samen met twee collega’s mocht ik naar een meerdaagse conferentie op het Queen Mary University. Nee… de conferentie ging niet over brandweerman Sam. De conferentie ging over een andere held. Het ging over de Nao-robot. De hele familie van Charlie dus.

IMG_2302Vergezeld met twee van mijn collega’s heb ik -na 2 jaar- Londen weer een keer mogen verkennen. De stad was wederom prachtig, levendig en tot mijn grote geluk op iedere hoek van de straat een Starbucks! Nagenoeg alle highlights heb ik weer gezien zoals de Big Ben en Buckingham Palace. Niet alleen ik en mijn directe collegae waren in Londen. Per toeval kwamen we ook een collega tegen van een ander Fontys-instituut -elkaar treffende in een souvenirs-shop waar ik vervolgens niets heb gekocht-. Wat een toeval! Fontys gaat is internationaal! Na een zonnige dag en donkere nacht de Engelse cultuur te hebben geproefd kon ik met een gerust hart en voorbereid naar de conferentie.

De conferentie -die werd georganiseerd door de UK-NAO community- startte op de Universiteit. Na het hebben ontvangen van een goodiebag met naamkaartje, foldertjes, informatie en een toepasselijk t-shirt, kon het netwerken beginnen. Eerst op de universiteit zelf, later in een pub vlak bij. Een geslaagde informele kennismaking waarbij het ijs voor iedereen direct gebroken was! Een mooie start om de volgende dag met het inhoudelijke programma te starten.IMG_2305Na een dagje cultuur snuiven op donderdag en kennis te hebben gemaakt op vrijdag, kon zaterdag het inhoudelijke programma starten. Naast een paar sprekers die de organisatie had geregeld, was het de bedoeling om verder met de ruim 60 bezoekers de inhoud en het programma te bepalen. Zo werd het programma uitgebreid -naast de standaard presentaties- met verschillende lightning talks, workshops, en panel-discussies. Zondag volgde een zelfde opbouw van de dag. Een bomvol programma voor en door mensen van de hele wereld die zich bezig houden met de Nao-robot. Ook Aldebaran Robotics -de maker van de Nao- was aanwezig en hielden talks. Een talk van Aldebaran ging over de toekomstvisie van het bedrijf. Dit bedrijf is een van de grootste robotica bedrijven in de soort van humanoide robots en heeft een groot wereldwijde community die onderzoek doen en content ontwikkelen voor de Nao-robot. Naast de Nao hebben ze nu ook de Pepper-robot en zijn ze bezig met een menselijk grote Romeo-robot. Deze laatste twee robots hebben een ander doel dan de Nao. De Nao-robot is voornamelijk geschikt om in te zetten in het onderwijs en bij kinderen met gedragsproblemen of sociale stoornissen. ‘Emotie’, dat is een woord dat in vele talks terug kwam. Want emotieherkenning en het tonen van emoties kan de Nao zo veel meer bieden. De discussie ging dan ook vaak over, of een robot wel emoties moet kunnen herkennen en uiten. En als dat zo is, hoe dan? Een aantal developers hebben -weliswaar in demoversies- maar met succes programma’s geschreven waarbij de robot emoties kan herkennen of kan tonen. Niet geheel onbelangrijk waren er ook talks over wat emotie nu precies is. Daarnaast werden er talks breder getrokken dan de Nao. Wat betekend een ‘emotie robot’ voor de toekomst in zijn algemeenheid? In welke ontwikkeling zitten we nu en waar gaan we met z’n allen heen in de toekomst? Een professor die aan het woord was vergeleek het met het functioneren van een mens. Zelfs tot aan het limbisch systeem toe!

ByD9SSrCEAEl_PRNaast talks over de robotisering van de maatschappij, hun rol, en het wel of niet herkennen en tonen van emoties door een robot, waren er ook talks over de inzet van robots bij kinderen met autisme, in het primair onderwijs of zelfs als gids en gastheer in een museum. Maar ook wat luchtigere onderwerpen en toepassingen kwamen aan bod zoals; een enthousiasteling die een programma schreef waarbij je de robot kan kietelen, kan laten voetballen, of is te gebruiken als encyclopedie. Of iemand die de robot volledig heeft ontleed en een ander kleurtje heeft gegeven, de robot functioneel heeft ‘gepimpt’ of programma’s heeft gemaakt waardoor de Nao-robot een soort van Siri (apple assistent) is geworden. Naast alle discussies, talks, toepassingen en demonstraties was er ook ruimte voor het technische aspect. De verschillen in de versies van de Nao-robot, de verschillen en mogelijkheden van de software, het programmeren van de robot in Python of een workshop programmeren in C++.

033Het is bijna te veel om op te noemen met welke nieuwe inzichten, kennis en netwerk ik naar huis ben gegaan. Ik weet wel dat het veel is en waardevol is, waarmee ik iets kan. Zo heb ik al weer nieuwe ideeën om het leerarrangement aan te passen dat ik heb ontwikkeld -over robotica en de Nao-  voor de technische lerarenopleiding van Fontys. Ook ga ik nieuwe dingen opzetten met ‘onze Charlie’.

Bekijk hier een (amateur)video voor een impressie van de conferentie en een aantal sprekers: http://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=O2IG6IVDdxY

Geef een reactie

