Charlie een kanjer maar (nog) geen winnaar

Klik op de afbeelding om de inzending te lezen.
Klik op de afbeelding om de inzending te lezen.

Spannend! Dat was de strijd naar de Fontys Denk Groter Onderwijsprijs. Na enige twijfel om mee te doen heb ik dan toch een inzending gedaan voor de prijs. Op 21 mei 2014 heb ik de inzending ingestuurd over mijn projecten met onderwijsrobot Charlie, ondersteund door een verklaring van mijn leidinggevenden en directeur. De onderwijsprijs is geïnitieerd door Fontys en wordt uitgereikt aan medewerkers en studenten die een bijzondere bijdrage leveren aan het onderwijs van Fontys Hogescholen. De criteria waren als volgt:

  • De medewerker of student levert een bijzondere onderwijsprestatie die voortkomt uit het onderwijs of gericht is op het onderwijs en met grote waarde voor Fontys en/of de samenleving.
  • De specifieke bijdrage van de medewerker(s) of student(en) aan de inzending is onlosmakelijk verbonden aan het resultaat.
  • De inzending is instituutsoverschrijdend, innovatief of internationaal gericht.
  • De inzending is een treffend voorbeeld van Groei door aandacht en uitdaging (Denk Groter).
  • De inhoud van de ondersteunende verklaring van de directie, teamleider of collega’s van de opleiding.

Na mijn inzending kon er op mij en Charlie of op een van de andere 50 inzendingen gestemd worden. Na het sluiten van de stemronde zouden er 10 kandidaten overblijven die vervolgens door een vakjury zouden worden beoordeeld. Yes! Dat dacht ik toen ik bij de laatste 10 zat. Terwijl ik in het begin twijfelde over het al dan niet mee doen aan de strijd, kwam dan nu de prijs toch opeens dichtbij.

82046_fullimage_denk groter prijs staand logo verkortOp 1 september 2014 was de opening van het nieuwe Fontys studiejaar en tevens de bekendmaking en uitreiking van de prijs. Na een mooi woord van onze CVB voorzitster en een inspirerende lezing van een spreker was het moment van de waarheid aangebroken. Zou ik en onderwijsrobot Charlie in de prijzen vallen? Na een leuk introductiefilmpje van alle kandidaten moest ik helaas constateren dat Charlie en ik niet behoorde tot een van de gelukkige winnaars. Het verlies was echter te behappen. Ik verloor namelijk van mensen met prachtige en vooruitstrevende inzendingen.

 

Ik besef me dat het voor Charlie nog te vroeg is om in aanmerking te komen voor prijzen. Logisch, gezien ik met Charlie nog in een pioniersfase begeef. Het winnen van de prijs zou me wel erkenning hebben gegeven voor dit pionieren en het vertrouwen wekken voor de toekomst. Het ‘niet winnen’ (van verliezen spreek ik niet) in deze strijd, geeft me echter de energie en de drang om met Charlie door te gaan waarbij deze robot meer een toegevoegde waarde gaat leveren in het onderwijs.

Charlie wordt nu ingezet in het onderwijs van de PTH en treed daarnaast veelal op zoals op scholen, opening van de Landelijke Onderwijsdag Techniek, de Dutch Technology Week, etc. Charlie kan dan wel (nog) geen winnaar zijn…. een kanjer is hij wel al te noemen!

Geef een reactie

