Leraar en BBB-factor

De kwaliteit van het onderwijs wordt voor een groot deel bepaald door de kwaliteit van leraren. Het is daarom niet vreemd dat er nationaal en internationaal veel aandacht is voor het professionaliseren van leraren. Dit ten behoeve van de onderwijskwaliteit. En deze kwaliteit in te zetten ten behoeve van hun leerlingen. Dit gaat echter gepaard met een formele cultuur. Hoe hoger opgeleid en hoe meer ‘papiertjes’ een leraar op zak heeft des te beter het onderwijs.  FOUT!

Een leraar moet zeker bevoegd zijn. Hiervoor zijn formele papiertjes prima. Maar is een bekwame leraar niet net zo belangrijk? Geen pré, maar een must lijkt me. Want wat stelt een leraar voor die wel bevoegd is, maar niet in staat is inhoud over te dragen of geen leerlingen kan begeleiden? Juist…. niets. De onderwijskwaliteit verbetert niet enkel door bevoegde leraren.

????????????????????????????????????????Een leraar moet dus bevoegd én bekwaam zijn. Toch mis ik dan nog iets. Ik moest denken aan een bijbelpassage. Deze passage  (Genesis 3:17) zegt: “Als straf voor zijn ambitie werd Adam door God aan het werk gezet, hij moest zwoegen voor zijn brood”. Deze passage geeft goed weer hoe de meeste culturen -in het bijzonder de culturen die het complexiteitsniveau van een ‘beschaving’ hebben bereikt- het fenomeen ‘werk’ als een vloek beschouwen. Een vloek die ten koste van alles vermeden moet worden. Natuurlijk heeft niet iedereen hier last van, maar wie klaagt er nu niet over het doen van zijn werk? Dit bracht me weer bij Confucius -een filosoof die 551-479 voor Christus leefde- die zei “Geef me werk wat bij me past en ik hoef nooit meer te werken”. Een bevoegde en bekwame leraar dient mijn inziens (net zoals alle andere mensen) te genieten van zijn/haar werk. Want hoe meer een baan een spelletje lijkt -met aspecten als variatie, geschikte en flexibele uitdagingen, duidelijke doelen en directe feedback- des temeer genot het werk oplevert.

We hebben het dus eigenlijk over (werk)bevlogenheid. Onder deze bevlogenheid verstaan we de positieve gemoedstoestand die wordt gekenmerkt door vitaliteit (hoge mate van energie, veerkracht en doorzettingsvermogen), toewijding (gevoel van enthousiasme, trots, inspiratie en uitdaging) en absorptie (a.h.w. ‘opgaan’ in het werk)’ (Schaufeli, et al., 2002). Hoe hoger de werkbevlogenheid van leraren, hoe hoger leerling prestaties (Bakker, 2005). Niet alleen zorgt een bevlogen leraar voor betere leerprestaties bij leerlingen, ook verminderd het de kans op een burn-out.

www - werkplezierJe hebt begrijpt nu vast de drie B’s. Ik initieer graag de BBB-factor voor leraren. Iedere leraar zou Bevoegd, Bekwaam en Bevlogen moeten zijn! Geen enkele ‘B’ is minder waardig.  Daarbij verander ik graag één ding in de spreuk van Confucius. Ik zeg: ‘DOE het werk wat bij je past en je hoef nooit meer te werken. We maken immers tegenwoordig onze eigen keuzes.

Geef een reactie

