Staande ovaties in het onderwijs

2014-05-10 12.19.06-2Een kick, kippenvel, een golf van energie! Dat voelde ik toen ik onlangs een ‘staande ovatie’ aan het oogsten was. In Eindhoven -midden in de stad- stond een klein blauw krukje. Een bordje bij het krukje maakte me duidelijk dat ik hier een staande ovatie kon oogsten. Waarom zou ik op dat krukje gaan staan? Daar heb ik eigenlijk geen seconde over nagedacht. Ik ging staan en heb een geweldige kick ervaren. Handen de lucht in en een glimlach van oor tot oor. Wat een energie! Mensen die mij totaal niet kennen joelde en klapte er op los… voor mij! Kippenvel! Pas later ging ik nadenken…. waarom zou ik die staande ovatie hebben verdiend? Er hoeft geen aanleiding voor te zijn, al kan ik altijd wel één of meerdere redenen bedenken. Na het incasseren van die ovatie….. doorlopen? Nee! Ik dacht…. wat andere mensen voor mij doen, wil ik ook voor andere mensen doen. Ik heb me aangesloten bij het juichende en klappende publiek. Ik was verbaasd….. niet alleen het ontvangen van een staande ovatie gaf me een kick en een boost, maar ook het geven ervan!

Ik was verkocht van dit eenvoudige idee met grote impact. Dit moeten we in het onderwijs ook doen! Niet alleen na een afstudeerpresentatie van een student, (al vraag ik me af of dat dan altijd gebeurt. Klappen we niet vaker zittend?), maar ook op andere momenten. En niet alleen voor studenten, maar ook voor collega’s. Positieve energie maakt je gelukkiger en doet je beter laten presteren.

Meer dan 2300 jaar geleden kwam Artistoteles tot de conclusie dat de mens bovenal streeft naar geluk. Van alle doelen in ons leven -gezondheid, schoonheid, rijkdom of macht- verwachten wij dat ze ons gelukkig maken. Maar geluk is een doel opzich! Wat heeft geluk dan te maken met een staande ovatie? Een mens is van geen enkel bezit zeker, met uitzondering van het tijdelijk leenrecht op zijn eigen lichaam, zo scheef J.B. Cabell. Het menselijk lichaam is daarbij in staat tot veel curieus genot. De mens is over het algemeen bewust van het belang van gezondheid en lichamelijke fitheid, maar de bijkans eindeloze latente vermogen tot het ervaren van genot dat het lichaam ons verschaft, blijft vaak onbenut. Erg jammer. Want daar groei je juist als mens van. Stimuleer dat vermogen. Beloon je studenten en collega’s met of zonder directe aanleiding. Beloon een student niet met een cijfer maar geef hem of haar bijvoorbeeld een onverwachte staande ovatie. Doe het wel oprecht. Een trucje zal namelijk niet het gewenste effect opleveren. Een student die verkeert in een ‘positieve optimale ervaring’ presteert beter. Het draagt bij aan de leeropbrengsten en ontwikkeling van een student.

Kan ik niet een schouderklopje geven?  Ja, natuurlijk kan dat. Doe dat ook! Wees creatief en beloon je studenten oprecht. Zij zullen jou ook belonen. Maar pak eens in de zoveel tijd uit met iets wat bijblijft. Wedden dat een staande ovatie bij blijft? Het stimuleert tevens de flow van studenten. Een concept waar ik door geboeid ben. Over flow -wat gaat over de psychologie van de optimale ervaring- later meer. Mijn missie…. het HBO in een FLOW krijgen!

Dank aan de co-creator die de staande ovatie in Eindhoven heeft georganiseerd waardoor ik een staande ovatie heb mogen ontvangen, heb mogen geven, en waardoor ik bewust ben geworden en op ideeën ben gekomen die me helpen binnen het concept ‘flow’, waar ik me bezig houd.

StaandeOVa

Daar waar over studenten wordt gesproken, worden ook collega’s bedoeld.

Geef een reactie

