Ontwerpbureau “Denk(t) Groter”

Na het afronden van de curriculumanalyse wordt het tijd om te starten met het (her)ontwerp van het curriculum. Hiervoor is er een ontwerpbureau ingericht, waarbij ieder lid zijn eigen ontwerp maakt voor zijn eigen school. Dit ontwerpbureau heeft een gemeenschappelijke behoefte voor zijn/haar herontwerp. Ons bureau genaamd ‘Denk(t) Groter’ stelt de visie centraal.

Om te kijken wat voor kwaliteiten ons ontwerpgroepje heeft zijn we gaan kijken welk talent/kwaliteit eenieder heeft, hoe dit talent kan bijdragen aan de groep en wat de valkuilen, uitdagingen en allergieën van deze kwaliteit kan zijn. Zo is een van mijn kwaliteiten ‘de positivo’. Ik ben een sfeerbewaker en een optimist die de groep bij elkaar houd en ondanks eventuele tegenslagen een positieve benadering blijft houden. Mijn valkuil is daarbij dat ik de realiteit uit ogen verlies. Het is dan ook een uitdaging voor mij om te blijven relativeren. Vanzelfsprekend ben ik allergisch voor negatievelingen.

Den(t) GroterMijn eigen ontwerpidee heeft te maken met het ‘netwerkleren’. Fontys PTH zegt in haar opleidingsvisie dat het leren in samenwerking met het beroepenveld plaats vindt en dat studenten leren in leergemeenschappen. Het past daarbij teven bij de prestatie-indicatoren van de lerarenopleiding, verschillende kennisbases en de ontwikkelingen van de maatschappij. Een docent die deelneemt aan leernetwerken en bewust zijn netwerk uitbreidt en benut, komt tot meer inzichten, blijft beter up-to-date van ontwikkelingen in zijn/haar vak en beroep, en kan hiermee zijn onderwijs verbeteren. Onze studenten worden docent en dienen daarom voorbereid worden op het netwerkleren. Niet alleen dienen zij voorbereid te worden, ook tijdens hun studieloopbaan kan de student profijt hebben van het netwerkleren.

In de brainstormsessie over dit onderwerp is naar voren gekomen dat het netwerkleren door alle 4 de leerjaren moet lopen en dat het netwerkleren voor een leraar moet plaats vinden op het domein van zijn (technisch)vak en op het domein van zijn beroep als leraar. Het leerdoel is om een netwerk op te bouwen, te onderhouden en er leeropbrengsten uit halen. Het netwerk moet bestaan uit een mix van een intern netwerk als een extern netwerk. ICT is ondersteunend aan dit netwerk, waarmee landsgrenzen (kunnen) worden doorbroken. Een expert of een vaardige docent in netwerkleren bied de studenten begeleiding aan. Deze begeleiding kan bestaan uit het de fases van het netwerkleren zoals; zaaien (opbouwen), cultiveren (onderhouden) en oogsten (leeropbrangsten er uit halen). Ook zorgt de begeleiding ervoor om best-practice te laten zien en studenten te helpen om een netwerk op te bouwen (doormiddel van tips en contacten). De leeromgeving bij het netwerkleren is plaats- en tijdsonafhankelijk. Netwerkleren kan middels ICT-ondersteuning namelijk overal en altijd plaats vinden. Echter is om aandacht te besteden aan de voorwaarden van netwerkleren is het goed hier in een contactuur aandacht aan te besteden. Dit kan in de lessen “VLG” die bij de PTH nu al bestaan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s