Inhaalslag (MLI-LA2)

Het vorige bericht met betrekking tot LA2 is inmiddels weer even geleden. Door wat omstandigheden heeft dit wat vertraging opgelopen. Even een inhaalslag…… Allereerst de status van mijn curriculumanalyse. De delen A, B en C hebben body gekregen. De komende weken wordt er nog wat bijgeschaafd. Met name deel C dient nog even aandacht te krijgen. Als je nieuwsgierig bent naar deze analyse dan raad ik je aan vaker te kijken of er een update is. Klik hieronder op de buttons voor respectievelijk deel A, deel B en deel C.

A

B

C

 

 

 

Nu de analyse nagenoeg klaar is, moet ik gaan nadenken over mijn her-ontwerp van het curriculum op Fontys PTH. Ik heb voor mezelf al wat thema’s bedacht waar ik mee aan de slag zou willen gaan. Dit loopt uiteen van het ontwikkelen van en rode draad ‘netwerkleren’, een rode draad ‘ondernemerschap’, tot het uitwerken van de kennisbasis ICT voor leraren. Het lijkt me erg leuk om met een van deze thema’s aan de slag te gaan, omdat ik er van overtuigd ben dat het past bij de rol als docent en past bij de ontwikkelingen van onze maatschappij. Het brengt mij in ieder geval in een flow!

Flow….. Hier hebben we het bij de mast pas ook over gehad.   Maar wat is Flow eigenlijk?

Flow is een toestand waarin mensen zo betrokken zijn bij een activiteit dat ze alles om zich heen vergeten. Die ervaring is prettig dat men er vaak nog heel veel voor over heeft om die ervaring nogmaal te beleven (Canon van het leren, 2012, p. 253).
In het artikel wat we moesten lezen van Girod worden 9 componenten voor flow uitgewerkt, waarbij concentratie en het creëren van omstandigheden waarin flow tot stand kan komen voorwaardelijk zijn:
1. Duidelijke doelen
2. Hoge concentratie en interesse
3. Verlies van zelfbewustzijn
4. Verlies van tijdsbesef
5. Feedback
6. Balans tussen wat je kan (ability level) & uitdaging (zone van naaste ontwikkeling)
7. Gevoel van persoonlijk controle (autonomie)
8. Intrinsieke beloning voor de gedane actie
9. Focus is gericht op enkel de activiteit

Een flow waar ik momenteel in zit is een flow met ‘Charlie‘. Charlie is een (onderwijs)robot die we bij Fontys PTH kort geleden hebben aangeschaft. Ik ben als vader omgedoopt van deze robot en samen met een collega onderzoeken we de mogelijkheden van deze NAO-robot. Het domineert in positieve zin mijn andere werkzaamheden en mijn vrije tijd. Als ik out of the box op het terras met een lekker drankje en heerlijke warme zonnestraal in mijn nek brainstorm over de mogelijkheden van de NAO-robot, dan heb ik zelfs een over-flow.  De 9 componenten van flow zijn duidelijk herkenbaar. 

Tijdens een bijeenkomst van de master in het Venture-Lab op Strijp-S, hebben we het over ‘flow’ gehad. We hebben het er niet alleen over gehad we hebben met dit concept ook gewerkt en we hebben zelfs ‘flow’ gegeten. Iedereen had namelijk heerlijk flow-food meegenomen. Vele heerlijke tapas-hapjes bedekte de bar in het lab. In de dynamische omgeving van het lab heb ik samen met een flow-groepje een flow-plekje gezocht en daar een opdracht uitgewerkt. Thema van ons flow-groepje bij deze opdracht: ‘Meditatie’ bij de lerarenopleiding. Je kunt hier de uitwerking van deze opdracht vinden.

Een flow lijkt me een vereiste om voor de volle 100% een herontwerp te maken voor het curriculum. Eveneens het divergent denken. Divergent denken is het vermogen om tot meerdere denkroutes te komen en daardoor meerdere ideeën en gevoelens te ervaren, waardoor je weer op andere ideeën en gevoelens komt en deze ervaart. Voor een bijeenkomst van de master had ik een divergente vraag, waar mijn groepsgenoten hun antwoorden bij hadden bedacht. Deze vraag en antwoorden kun je op de foto hieronder zien:2014-02-24 18.43.04

Geef een reactie

