Curriculumanalyse: Visualisatie krijgt vorm!

Na de introductie van leerarrangement 2 heb ik het model van v/d Akker bestudeerd en ben ik op zoek gegaan naar documenten om mijn curriculumanalyse te kunnen maken. Dat laatste viel tegen. Niet alles blijkt gedocumenteerd, is verouderd of ligt versnipperd in de organisatie.

Met het geen wat ik heb ben ik mijn visualisatie gaan vormgeven.  Tijdens het schrijven van mijn vorig blog-berichtje “curriculumanalyse” kon je al een opzetje vinden. Inmiddels is deze meer ingevuld, al is (en blijft het voorlopig) een groeibestand. Ik heb de invulling kunnen doen aan de hand van meer verzamelde documentjes en feedback van mijn mede ‘ontwerp-bureau’ studiegenoten.

Mijn tip was: Kernachtiger weergeven, minder tekst!

Deze visualisatie gaat over het inteded curriculum. Zoetjes aan ben ik bezig met het beschrijven van dit intended curriculum en schrijf ik tevens over het implemented- en attained curriculum. Daarna kan de inhoudelijke analyse beginnen.

Wetenschapper John Hattie is weer prominent aanwezig. Ook tijdens dit leerarrangement. Hattie met zijn  meso-meso onderzoek naar effecten op leeropbrengsten speelt een grote rol in de aanpak van het herontwerpen van het curriculum. Tussen de analyses van het curriculum door ben ik dus ook al bezig met: ‘waar moet of kan ik op letten bij het herontwerp?’

Geef een reactie

