Curriculumanalyse

In leerarrangement 2 van de master Leren en Innoveren staat ‘Uitdagend Ontwerpen van Onderwijs’ centraal. Hierbij is het de bedoeling om een deel van het curriculum van je eigen school te her-ontwerpen.

Voorafgaand aan het ontwerpproces vindt er een analyse plaats van het huidige curriculum. Dit wordt gedaan aan de hand van het model van Van Den Akker.

Er wordt door v/d Akker onderscheid gemaakt in leerplanniveaus. Deze niveaus zijn in een handig schemaatje weergegeven:

Leerplanniveau's

Daarnaast wordt er gekeken naar de verschillende curriculaire verschijningsvormen. Hoe is het curriculum bedoeld? Wordt het ook zo uitgevoerd? Hoe ervaren de studenten het curriculum?

Verschijningsvormen

De kern van het curriculum zijn de doelen en de inhoud van het leren. Van Den Akker heeft hiervoor een model ontwikkeld in de vorm van een spinnenweb. In dit web staat de visie (en/of missie) van de school centraal. Het is de verbindende schakel met de overige onderdelen. Deze overige onderdelen (zie afbeelding spinnenweb-model) zijn idealiter met elkaar verbonden.

Spinnenweb

KnipsellllMijn analyse op het curriculum van de PTH start met een visualisatie van het curriculum. Deze visualisatie (in ontwikkeling) is hier te vinden: (klik op de afbeelding om naar Prezi te gaan)

Advertenties

Een gedachte over “Curriculumanalyse

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s