Tegeltje

Fontys PTH is in september 2013 gestart met een nieuwe studieroute in de voltijdvariant van de opleiding ‘Leraar Technisch Beroepsonderwijs’. Deze studieroute is; Docent ICT. Ik als nieuwe medewerker (sinds juni 2013) werd belast om voor deze nieuwe studieroute een project te ontwerpen: project 2. Dit is een project waarbij het gaat om het toepassen van vakkennis in een onderwijskundige context. De nadruk ligt op het kennismaken met projectmatig werken. Een studiewijzer, opdrachtomschrijving en beoordelingsformulier zijn hiervan tastbare producten.

Tijdens het invullen van dit project heb gekeken naar de invulling van project 1 en heb ik gekeken naar studiewijzers van andere studierichtingen. Deze waren niet passend voor project 2 van Docent ICT, maar gaf wel een indicatie om het project in te vullen. Zelf heb ik in samenspraak met de coordinator van deze studieroute een opdracht bedacht en uitgeschreven. De studiewijzer heb ik gevuld aan de hand van competenties die gelden voor de lerarenopleiding. De studiewijzer bevat naast de opdracht en leerdoelen en competenties ook verwachtingen van de student en van mij als leraar. Hierbij bied ik als leraar begeleiding, sturing en bied ik de studenten benodigde middelen. Eenvoudige stappen van projectmatig werken en de competenties zijn vertaald in het beoordelingsformulier.

Over de opzet van project 2 was ik tevreden. Het omvat technische, onderwijskundige en persoonlijke

Tegeltje
Tegeltje

ontwikkel aspecten die passen bij het tijdstip en niveau in de opleiding. Minder tevreden was ik over de voortgang van deze groep. Project 2 is een groepsopdracht met een individueel karakter. In het begin liep ik er tegen aan dat, wat voor mij vanzelfsprekend is, dat niet zo hoeft te zijn voor de student. Ook technische kennis over ICT ontbreekt bij mij, waardoor het moeilijk was in te schatten hoeveel belasting de opdracht bezorgd. Het vertrouwen en de vrijheid wat ik heb gegeven in de studenten bleek niet altijd goed te zijn geweest, omdat dit heeft geleid tot een vertraging bij de student. Hierdoor kwam de student in tijdnood om aan de kwaliteitseisen van het project te voldoen.

Wat ik wil meegeven is dan ook: (zie tegeltje hiernaast)

Geef een reactie

