Scaffolding

Scaffolding… Vóór mijn master had ik hier nog nooit van gehoord. Jij wel? Wat is scaffolding? Scaffolding is het bouwen van een steiger. Een steiger? Ja, een steiger. Natuurlijk wordt hier een metafoor bedoeld. Het is namelijk een leermethode.

Deze leermethode wordt binnen het onderwijs al decennia lang gebruikt om aan te geven dat je lerenden moet begeleiden, waarbij de intensiteit van de begeleiding geleidelijk wordt afgebouwd en de lerende meer verantwoordelijkheid krijgt en neemt voor het eigen leren. Dit leidt tot meer autonomie bij de leerling en kennisconstructie wordt gestimuleerd.

In figuur 1 hieronder zie je conceptueel model van scaffolding volgens Van de Pol, J., Volman, M., & Beishuizen, J. (2010). conceptualmodelofscaffolding Van de Pol heeft een model van contingent lesgeven ontwikkeld die uit 4 stappen bestaat:

  1. Diagnose- strategieën (wat weet een student al?)
  2. Diagnose check (Klopt je interpretatie van kennis van de student)
  3. Interventiestrategieën (zoals vragen stellen, instructie, modelling, feedback)
  4. Begrips check (nagaan of de student geleerd heeft en een hoger kennisniveau heeft bereikt).

In het filmpje hieronder van leraar 24 wordt op een praktische manier uitgelegd wat scaffolding inhoudt.

scaffoldingL24

Ik zou zeggen. Pas scaffolding toe in je lessen. Het klinkt een vanzelfsprekend iets, maar dat is het niet. Hieronder zie je een afbeelding met 6 verschillende scaffolding-technieken. Een goede klassenmanagement is wel van belang bij het toepassen van scaffolding, omdat je veel aandacht besteed aan individuen. scaffolding1

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s