Flipping The Classroom

Met trots schrijf ik mijn eerste blog-berichtje op mijn eigen blog. Onderwijsinnovatie heeft de laatste jaren steeds meer mijn aandacht getrokken. Dat verklaart dan ook waarom ik een masterstudie volg in die richting en waarom ik werk op een kenniscentrum die zich bezighouden met onderwijsinnovatie. Lees meer over mij, mijn master en mijn werk op ‘Over Rick‘.

Laat ik mijn eerste blog-bericht eens schrijven over ‘Flipping The Classroom’. Dit thema is namelijk voor mij erg recent. Zo heb ik een workshop over dit thema mede vorm gegeven en ondersteun ik leraren op Fontys in het ‘flippen’ van hun lessen.

flippedgraphic(web1100px)_0

Wat is Flipping The Classroom? Flipping the Classroom is een organisatievorm van onderwijs waarbij je klassikale ‘kennisoverdracht’ vervangt door video’s en eventuele andere vormen van online instructie. Leerlingen kunnen de kennis hierdoor buiten de schoolmuren en de reguliere lessen tot zich nemen. Er is zo meer klassikale tijd beschikbaar voor het beantwoorden van vragen, individuele aandacht, verdieping en activerende didactiek. Flipping the Classroom kan bijdragen aan gedifferentieerd onderwijs en maakt het voor leerlingen mogelijk om instructie te krijgen op hun eigen tempo. 

Klinkt allemaal mooi, leuk en aardig. Maar werkt het ook? Dat is afhankelijk van, hoe je het inricht. Neem je een heel college op van een uur of langer en verplicht je je studenten deze thuis te bekijken? Of laat je een filmpje zien en herhaal je dit bij een contactuur? Dan sla je de plank volledig mis.

Het is zaak korte filmpjes in een vriendelijke (en geschikte) omgeving aan te bieden aan je studenten. TED-Ed is daar een mooie tool voor. Houd je filmpje kort (10 minuten max.) en bepaal van te voren wat en of het meerwaarde heeft. Maak studenten afhankelijk van het filmpje, zodat ze het wel moeten kijken vóór de les. Herhaal in je contactuur geen stof van je filmpje, maar ga direct dieper op de stof in en/of zet je studenten aan de slag met een opdracht.

Geef een reactie

